ik-grensbewustzijn

Hieronder een artikel/blog van de Canadese gezins- en familietherapeute Victoria Prooday. Zij waarschuwt voor een stille tragedie die zich vandaag de dag in onze gezinnen en levens ontwikkelt.
Er ontwikkeld zich een stille tragedie die onze kinderen betreft. De afgelopen 15 jaar hebben onderzoekers ons steeds alarmerende statistieken gegeven over een acute en voortdurende toename van de psychische kinderziekten. Het lijkt er op dat die epidemische proporties aanneemt:

De statistieken laten de volgende cijfers zien:
• 1 op de 5 kinderen heeft geestelijke gezondheidsproblemen.
• Een stijging van 43 % in ADHD.
• Een toename van de adolescente depressie met 37 % is waargenomen.
• Er is een stijging van het aantal suicides bij kinderen van 10 tot 14 jaar.

Wat is er aan de hand?
De kinderen van vandaag worden overgestimuleerd en zijn omgeven met en worden overgeleverd aan een overdaad van materiλle voorwerpen. Deze overdaad draagt bij aan het verstoren van een gezonde ontwikkeling van kinderen. Voor een gezonde ontwikkeling is het namelijk nodig dat er sprake is van:

• Emotioneel beschikbare ouders
• duidelijk omschreven grenzen
• verantwoordelijkheden
• Gebalanceerde voeding en adequate slaap
• Beweging in het algemeen maar vooral in open lucht
• Creatief spel, sociale interactie, informele speelmogelijkheden en ruimtes voor verveling

We zien de laatste jaren een heel andere ontwikkeling in de vorm van:
• Ouders die veel digitaal afgeleid zijn.
• Ouders die grenzenloos zijn en kinderen laten regeren en de regels laten bepalen.
• Een gevoel van "recht op" stimuleren, alles willen en krijgen zonder het nodig te hebben, te verdienen of verantwoordelijk te zijn om het realiseren en het ontvangen.
• Ongesturctureerd slaappatroon en onevenwichtige voeding.
• Een sedentaire levensstijl.
• Overstimulatie op alle gebieden, technologische nanny's zoals spelletjes, tv-kijken, laptop/tablet gebruik, instant belonen en geen saaie/rust/verveel momenten meer toestaan.

Wat kunnen we zelf doen? Als we willen dat onze kinderen gelukkig en gezond zijn, moeten terugkeren naar de basis. Het vraagt een omschakeling die niet gemakkelijk is maar wel noodzakelijk lijkt. Ouders die een andere weg inslaan zien- na een normale periode van weerstand- al snel verbetering.
Belangrijk daarbij zijn de onderstaande aanbevelingen:

• Stel grenzen en vergeet niet dat jij als ouder de kapitein van het schip bent. Je kinderen zullen zich veiliger voelen als je weet dat je het roer onder controle hebt en jij verantwoordleijkheid neemt voor structuur en oplossingen.

• Geef kinderen een evenwichtige levensstijl vol met wat kinderen nodig hebben, niet alleen wat ze willen. Wees niet bang om nee te zeggen tegen je kinderen als ze niet willen wat ze nodig hebben. Gun ze hun weerstand en boosheid zonder erin mee te gaan. Geef grenzen aan.

• Zorg voor gezond en voedzaam voedsel en beperk junkfood.

• Besteed minstens een uur per dag in de open lucht aan activiteiten zoals: Fietsen, wandelen, vissen, vogels / insecten kijken etc.

• Geniet van een dagelijks familiediner zonder smartphones of technologie die hen afleidt.
• Speel tafelspelletjes met het gezin of als de kinderen te klein zijn voor tafelspelletjes, laat je meeslepen door je interesses en laat ze hen zijn die in het spel sturen.

• Betrek je kinderen bij een taak of taak van het huis naargelang hun leeftijd (kleding opvouwen, speelgoed opruimen, vaatwasser uitruimen, kleding ophangen, boodschappen uitpakken en opbergen, tafel dekken, de huisdieren eten geven etc.

• Maak een consequente slaaproutine om ervoor te zorgen dat je kind lang genoeg slaapt. De uren zullen nog belangrijker zijn voor schoolgaande kinderen. Zorg dat telefoons en andere digitale apparatuur verwijderd is of uit is.

• Leer kinderen verantwoordelijkheid te nemen en onafhankelijkheid. Bescherm hen niet te veel tegen alle frustraties of fouten. Het misleiden zal hen helpen om veerkracht te ontwikkelen en de uitdagingen van het leven te leren overwinnen.

• Leer kinderen hun "rugzak" te dragen en neem verantwoordelijkheid voor die van jezelf. LNeem de taak die ze vergeten zijn of waar ze geen zin in hebben niet van ze over. Stimuleer hen om zelf de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.

• Leer hen wachten op en omgaan met uitstellen.

• Bied kansen voor 'verveling', want in verveling ontstaat vaak ook creativiteit en vindingrijkheid. Voel je niet verantwoordelijk voor het altijd bezighouden van kinderen. Geef ze het vertrouwen dat ze dat ook zelf kunnen. Ook kunnen vervelen is belangrijk.

• Gebruik technologische uitvindingen daarom niet als een remedie tegen verveling en in-activiteit. Gun je kinderen een eigen vorm te vinden en vorm te geven.

• Vermijd het gebruik van technologische apparatuur tijdens maaltijden, in de auto, in restaurants, winkelcentra etc.. Gebruik deze momenten als kansen om te socialiseren door de hersenen te trainen om breder te kijken.

• Help hen om een 'Flesje van verveling' te creλren. Dat zijn ideeλn voor activiteiten om te doen wanneer ze zich vervelen.

• Wees emotioneel beschikbaar. Ga in therapie wanneer je zelf vast zit. Wanneer jij als ouder aan het werk gaat met eigen blokkades dan doe je je kinderen daar een groot plezier mee. Dan ben je ook in staat om in contact te komen met kinderen en hen te leren over verantwoordelijkheid nemen, zelfregulering en sociale vaardigheden.

• Zet de telefoons 's avonds uit als de kinderen naar bed moeten om digitale afleiding te voorkomen.

• Word een emotionele regulator of trainer van je kinderen. Leer hen hun eigen frustraties en woede te herkennen en aan te gaan.

• Wees je bewust van jouw waarden en de waarden die belangrijk zijn in jullie gezin en leven. Communiceer de waarden. Leer kinderen groeten, dank u wel te zeggen, eigen fouten te erkennen en zich te verontschuldigen (verplicht ze niet). Leer hen hindernissen in contacten met anderen te nemen. stimuleer hun moed om het contact aan te gaan. Wees zelf een voorbeeld voor je kinderen.

• Verbind je emotioneel - glimlach, kus, kriebel, lees, dans, spring, speel of game met hen.

"Victoria Prooday is a registered Occupational Therapist, Psychotherapist, founder and clinical director of a multidisciplinary clinic for children and parents. Victoria believes that the first step towards helping children begins from parents’ education. Victoria empowers parents with practical tools proven to facilitate positive changes in children and their families webiste: https://yourot.com/)"

Ik-grensbewustzijn Nederland


Radjani Edel
Grietmansstraat 79
8421 RG Oldeberkoop
e-mail
06-22205257


Dr. Nick Blaser
Theodorskirchplatz 7
CH-4058 Basel
0041 61 683 98 52
www.horizologie.ch